Hallitusammattilaisen CV: 8 vinkkiä
Mikäli luet ansioluetteloita säännöllisesti tai olet sitä mieltä että sinulla on loistava johtajan CV, sinua saattaa silti pohdituttaa, miten kirjoittaa itsellesi CV, jolla tähtäät hallitusammattilaisen rooliin. Hallitusammattilaisen CV on asiakirja, joka vaatii huolellista suunnittelua ja muotoilua. Näillä vinkeillä erottaudut kilpailijoistasi.
1. Mistä aloittaa?
CV:n laatiminen on aina harjoitusta ytimekkääseen kirjoittamiseen, niin tässäkin tapauksessa. Käytä selkeää, jämäkkää ja hallitustyöhön sopivaa kieltä sekä rakenteita. Vältä liiallisia yksityiskohtia sekä pidä tiivis, ytimekäs rakenne, joka keskittyy strategisen tason saavutuksiin.
Hallitusrooleissa henkilöbrändi ja verkostot ovat tärkeitä. Kerro lyhyesti, miten verkostosi on tuonut lisäarvoa hallitustyöskentelylle tai kuinka olet hyödyntänyt suhteita strategisten yhteistyömahdollisuuksien rakentamisessa.
Älä aloita sanalla "CV", "Curriculum Vitae" tai "Ansioluettelo" koska lukijahan tietää jo, mistä asiakirjasta on kyse. Aloita nimesi lihavoinnilla ja suuremmalla fonttikoolla, jotta se erottuu ja on helppo lukea.
Lisää tämän jälkeen yhteystiedot, jotta kiireinen lukija voi helposti ottaa yhteyttä. Sisällytä matkapuhelinnumerosi, sähköpostiosoitteesi, LinkedIn-profiilin linkki sekä asuinkaupunkisi ja -maasi.
2. Valokuva vai ei?
Kun CV:ssä on kuva, haastattelijat saattavat viettää enemmän aikaa kuvan katsomiseen kuin tekstin lukemiseen. Korkeatasoinen kuvasi ei välttämättä tulostu vastaanottajan päässä yhtä hyvin kuin sinulla. Valokuva voi lisäksi synnyttää ei-toivottuja assosiaatioita, joten hallitusammattilaisen CV:stä on yleensä parempi jättää valokuva pois.
3. Hallitus- ja komiteakokemus
Seuraavaksi lisää hallituskokemus. Tiivistä hallitus- ja komiteakokemuksesi ytimekkäästi ja kuvaa, kuinka kauan olet työskennellyt hallituksissa tai niiden kanssa. Kerro saavutuksistasi, mieluiten tilastojen ja lukujen valossa.
Mainitse hallitusjäsenyydet selkeästi, erittele roolit, vastuut ja saavutukset. Esimerkiksi "Johtokunnan jäsen, XYZ Oyj (2018–2022)" tai "Hallituksen puheenjohtaja, ABC Oy". Tuo esiin konkreettisia tuloksia, kuten yrityksen kasvuprosentti tai strategiset muutokset, joihin olet vaikuttanut.
Tuo esiin ydinosaamisalueet ja toimialakokemus. Hallitusammattilaisilta odotetaan monipuolista osaamista strategian, riskienhallinnan, ja taloushallinnon alueilla. Listaa ydinosaamisalueesi napakasti, ja mainitse erityisesti ne alat, joilla sinulla on kokemusta (esim. “Kokenut digitalisaation, taloushallinnon ja riskienhallinnan johtaja erityisesti teknologia- ja finanssialalla”).
Mainitse kykysi strategiseen ajatteluun ja riskienhallintaan. Voit esimerkiksi kuvata, kuinka olet auttanut hallitustyössä tunnistamaan ja hallitsemaan keskeisiä liiketoimintariskejä.
Lisää myös asiaankuuluvat pätevyydet tai ylimääräiset ammatilliset saavutukset, jotka korostavat johtamistaitojasi.
Listaa ei-toimeenpanevat ja toimeenpanevat sekä erityiskomiteat komitearooliisi tuoreimmasta vanhimpaan. Sisällytä alakomiteat, kuten esim. tarkastus-, palkitsemis-, nimeämis-, streategiakomiteat jne. sekä syy siihen, miksi sinut valittiin kuhunkin rooliin komiteassa. Korosta erityisesti sitä, miten saavutuksesi ovat hyödyttäneet hallitusta tai organisaatiota.
Jos et vielä omaa hallitus- tai komiteakokemusta, jätä tämä osio pois CV:stä. Voit lisätä sen, kun olet saanut ensimmäisen nimityksesi.
4. Johtamistason kokemus
Tämä osio toimii "siltana" hallitustason ja toimeenpanevan kokemuksesi välillä. Jos sinulla ei ole muodollista hallituskokemusta, voit sisällyttää tähän osioon roolisi, jossa olet esim. raportoinut hallitukselle tai osallistunut hallitustason päätöksentekoon. Mainitse alakomiteat, mutta vältä tässä saavutusten listausta, sillä ne kuuluvat seuraavan eli Johtajakokemus-osioon.
6. Johtajakokemus
Listaa johtajatehtävät laskevassa järjestyksessä ja keskity saavutuksiin sekä strategiseen menestykseen. Lukijaa kiinnostavat strategia ja johtotason kokemuksesi, joten päivittäisiä tehtäviä ei tarvitse mainita. Listaa alakomiteat, joita olet johtanut, ja kuvaile erityisiä saavutuksiasi organisaatiossa, mieluiten tilastojen ja lukujen kera.
7. Näyttöä saavutuksista
Palaa Hallitus- ja komiteakokemus -osioon ja lisää siihen relevantit saavutukset, jotka olet jo maininnut johtajakokemuksen kohdalla. Tämä vahvistaa arvoasi organisaatiolle ja auttaa osoittamaan, että voit tuoda merkittävää lisäarvoa hallituksen jäsenenä.
8. Pätevyytesi, jäsenyytesi ja ammatilliset saavutuksesi
Listaa korkeakoulututkinnot ja mahdollinen ammatillinen pätevyys sekä hallinnollisten tai ammattijärjestöjen jäsenyydet. Mainitse mahdolliset koulutukset ja sertifikaatit, jotka osoittavat syvällistä osaamista (esim. “HHJ-tutkinto, “CBM” tai "MBA, Harvard Business School”).
Mainitse myös mahdolliset osallistumisesi merkittävissä kansallisissa tai kansainvälisissä verkostoissa, konferenssiesiintymiset, artikkelit, haastattelut jne. Lisää lyhyesti henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet, sillä niistä voi löytyä yhteys CV:n lukijaan.
9. Suosittelijat
Suosittelijat ovat tärkeitä, kun nimitetään uusia hallituksen jäseniä. Listaa tunnettuja toimitusjohtajia ja hallituksen puheenjohtajia, jotka ovat valmiita suosittelemaan sinua. Muista, että sinun tulee todella tuntea nämä henkilöt ja tarvitset luvan heiltä ennen kuin heitä voi kontaktoida.
Näillä vinkeillä voit luoda vakuuttavan hallitusammattilaisen CV:n, joka tuo esiin vahvuutesi ja kokemuksesi. Tämä on yksi tapa tehdä tämä - on muitakin. Jos sinulla on joku vinkki, jonka haluaisit lisätä, lisää, kommentoi, anna palautetta.
Kun olet päättänyt hankkia apua olethan yhteydessä, mieluusti tuen sinua urasi kehittämisessä ja uusien haasteiden kartoittamisessa. Voit laittaa yksityisviestiä, sähköpostia tai soittaa.
#johtajuus #hallitustyöskentely #hallituspaikka #corporategovernance